Alla inlägg under januari 2010

Av Carola - 31 januari 2010 22:11

Det blir ett kort inlägg idag.... lite klen...;)

 

Var på 40-års fest igår...och det känns väl i både kropp och huvud idag..men KUL var det!.

 

Det är så sällan jag går ut överhuvudtaget så det där med att dricka blir billigt nu för tiden...det räcker med lite för att det ska snurra till..

 

Å andra sidan behöver man inte göra som när man var runt 20...finner inget  nöje med att "supa skallen i bitar"...för det första kommer man inte ihåg något dagen efter och man mår tjyvens hela dan..

 

Nä, åt gott,...smörgåstårta och drack några xider...försökte till och med att dricka en öl...men jag kan bara inte med smaken...förstår inte...det ser så gott ut när andra sitter med en öl, men själv tycker jag det smakar bittert och jag får en jädra magknip...så jag håller mig gärna till xider och Baileys.

 

Den enda öl jag har klarat av att dricka utan magknip är den turkiska Efes..DEN kan jag dricka och den är iaf god.

 

Åkte hem runt ett i natt, slocknade på stört...har inte mått dåligt idag, har väl mest varit trött och liiiiiite huvudvärk har jag...att jag har ont i kroppen beror väl på allt dansande igår...jag VET att jag får ont dagen efter om jag dansat...men ärligt talat..man kan itne gå omkring o oroa sig för värken jämt heller...man måste släppa allt och ha lite roligt  också.

 

Nu blir det sängen...ska upp till 5 i morgonbitti..ännu en arbetsvecka framför mig.

 

Kort kommer senare...får väl några från Helen antar jag...min egen kamera glömde jag som vanligt kvar hemma....

Av Carola - 29 januari 2010 14:33

Fick ett samtal i går morse......mobilnummer jag inte kände igen....personen i luren presenterade sig och frågade om jag hade garage nr.xxx...jo det har jag (har ju min och juniors mopeder där..ja jag fräser ju runt på en sån vid barmark..*L*)

 

 

-ja jag var hit nu på morgonen och blev lite fundersam...för all snö som jag skottade bort från min port i går var tydligen tillbaka framför min port igen.

 

-jaha....och?...vad ska jag göra åt det? frågade jag..

 

-undrar bara varför ni skottat över snön till min port..

 

-äum.....ursäkta?...jag har inte varit till garaget de senaste veckorna..mopeden står på vinterförvaring så det finns ingen anledning att gå dit.-

 

- Men det är ju skottat utanför din port. fortsatte han

 

- Ja JAG har då inte skottat då lär du fråga hyresvärden antar jag..

 

-Din son då?

 

-Det betvivlar jag skarpt...jag har nyckeln till garaget..och min son har gått med gipsad arm de senaste tre veckorna dessutom äger vi ingen spade.

 

-jaja  mycket märkligt är det iaf.. sen var timern till motorvärmen avstängd....

 

-jaha...svarade jag igen...men det vet jag heller inget om...(vilken stjärna tänkte jag...vi är tre som delar på längan)

 

Avlsutde iaf samtalet med att säga att ja jag har då inte varit närheten av garaget ¨på flera månader så det kan jag inte svara på..

 

Sen slog tanken mig...eller 2 tankar mig....för det första......vi hade mer eller mindre snökaos i förrgår....klart som f-n att det blir snövallar då...sen undrar jag...hur kan min hyresvärd ha ens mage att ge ut MITT telefonnummer till kreti och pleti?...Även om numret inte är hemligt så vill jag inte att det ska hamna i orätta händer...

 

gick iaf förbi garaget o kollade...då såg jag på ALLA portar att det var höga vallar...ÄVEN på min...men inte på grannens...men däremot var det en större hög framför min än på de andras..........hrm...då har alltså den där jäkla snorungen (för det är inte annat än en snorunge) varit så barnslig att han skottat SIN snö över till min på ren jäkelskap.....hur pantad får man bli...och HUR barnsligt är det inte....Orkar inte bry mig mera....gick iaf in i garaget o kollade hur det såg ut....för att kunna ha ngt att argumentera med OM stolpskottet ringer igen.....

 

Stjärnor finns det gott om.....;)

Av Carola - 28 januari 2010 18:05

Usch vad tragiskt det är när unga människor går bort.

En fd till mig.(vi var tillsammans under en väldigt kort period för ett antal år seda men vi har känt varandra i över 20 år) dog idag..

 

Han har inte haft det lätt...de senaste åren har varit kantade av alkoholmissbruk..vet inte riktigt vad som hände men fick veta idag att han dog i förmiddags. Usch det är tragiskt. Har lite svårt att ta in att han är borta...även om vi inte hade någon direkt kontakt de senaste åren förutom att man såg honom på "byn"..det gjorde alltid lika ont att se...sådan ung människa och så otroligt rar och fin när han var nykter. Nej fy...det känns märkligt.

 

och som sagt...det är tragiskt. Vila i frid A..... du kommer alltid finnas i mina tankar. Kanske har din rastlösa själ fått ro nu.

Av Carola - 27 januari 2010 14:28

Nu har jag hittat en alldeles underbar liten tävling....om ett namnsmycke...du kan själv vara med och tävla inne hos FOKI som samarbetar med BETTIES GALLERIA..

 

 

Av Carola - 25 januari 2010 18:19

Nu känns det inte så där jätteskoj...  ..täppt i näsan..

 

Kom iaf väg på jobb idag...men det känns omänskligt att behöva kliva upp i ottan...kvart i fem ringde klockan...stapplade ut i köket och satte på kaffepannan...hämtade tidningen...trevade mig fram till köksbordet....det hade ju varit bra om jag iaf öppnade ögonen då...men jag var ju såååå trött!..

 

Försökte ignorera att särbon klev upp samidigt, han skulle väl ändå lägga sig igen...men icke då...han klädde på sig o satte sig vid köksbordet...och PRATADE......suck...jag är inte talbar eller pigg på att lyssna ens den första vakna halvtimmen....behöver den stunden för mig själv...men men....han ville vara hjälpsam, tog den ena hunden på promenad o jag tog "skrutt" och jag fick skjuts till jobbet...så det kändes ju genast lite bättre...;)

 

Det blev en kort arbetsdag...ett var jag klar..helt okej faktiskt..*L*.

 

Men i morgon blir det fabriksjobb, ska hjälpa Helena på hennes område sen ska jag fortsätta med storstädningen på området. Så det finns jobb, en hel del åxå. Får bara hoppas att jag håller mig friskt..tufflan har haft en jobbig hosta och jag börjar bli snuvig. Riktigt ordentligt snuvig.

  

Men ni då?...Hur mår ni som kikar in här? inga förkylningar eller andra eländiga känningar hoppas jag.

 

Ha en alldeles underbar måndagkväll....tänk på att nu är iaf första dagen på den här veckan avklarad.

Snart är det helg igen......

 

Av Carola - 23 januari 2010 20:12

Har haft en alldeles underbar dag..fick en härlig sovmorgon..vaknade inte förrän 9 i morse.

kokade mitt kaffe  

Rostade några smörgåsar, hämtade tidningen i hallen och gick tillbaka till sovrummet.. bara njöööt av min frukost i sängen.

Duschade och tog en , eller förresten 2 långa promenader med vovvarna( jag måste ju ta dem en och en, annars tävlar de om vem som ska gå först).

 

Har bara haft det ljuvligt idag..ingen stress..inget att städa...jo visserligen..jag rensade i garderoben så lite har jag väl städat. Men framför allt har jag NJUTIT i stora drag av min lediga dag.

 

nu väntar tjejerna på sista turen för dagen sen ska jag ha en allldeles egen spa-stund i badrummet. Vad underbart det är att bara få pyssla om sig själv för en dag.

    

Kanske en total makeover-kväll...vem vet..*L*

Av Carola - 22 januari 2010 14:09

Här kommer ett recept på smarriga RÅGKAKOR..bakas ofta här hemma:

 

Ugnen 225*

 

50 g margarin

50 g jäst

2 msk sirap

1 ½ tsk salt

5 dl vatten

7 dl grovt rågmjöl

5 dl vetemjöl

 

 

Smält margarinet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till 37*C (fingervarmt).

Dela sönder jästen i en bunke och rör ut den med degspadet.

Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen.

Arbeta degen väl. Jäs degen under bakduk ca 30 min.

 

knåda degen på mjölat bakbord. Dela den i 4 delar och forma till runda kakor, ca 16-17 cm i diameter. Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga kakorna med gaffel. Jäs under bakduk ytterligare 30 min. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min. Låt kakorna svalna på galler under bakduk.

 

Degen kan även plattas ut på en smord långpanna. Skär degen med mjölad kniv i 20 bitar. Jäs brödet i 30 minuter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min på samma gradtal som det andra.

Låt brödet svala på galler under bakduk och brey det sedan i bitar.

 

SMAKLIG TUGG!..;)

Av Carola - 20 januari 2010 13:49

...

anledningen att förra inlägget var lösenordsskyddat var bara för att jag behövde skydda mina egna tankar från obehöriga...men pip bara till så får ni lösenordet...(för de jag VILL ge det till och de som VILL läsa)

Fullt upp denna vecka med..har städat på ett äldreboende och gör det hela veckan.

 

Man blir lite ledsen och beklämd när man ser hur det är för en del gamla..när man ser gulliga rara gamla tanter sitta i sin egen lilla värld...klar i knoppen i kanske fem minuter för att sedan, upprepade gånger fråga vart de är, eller gamla ,rara farbröder som sover i stort sett hela dagarna, men vaknar till vid minsta ljud och frågar hur mycket klockan är

 

Nä jag hoppas att när den dagen är inne att det blir knall fall eller iaf att jag inte blir så dement.... Vet inte om demens är ärftligt eller inte..eller varför vissa blir demente men det är så tragiskt att se...och att uppleva nära o kära bli dementa.. Jag minns när mina farföräldrars granne och min farmors bästa väninna (n person som för övrigt i mina ögon var en extramormor för mig) tant Stina...henne tyckte jag så mkt om...hon kom förbi och hälsade på i stugan en dag när jag var där och städade ur (farfar hade dött)..då var hon klar i knoppen..körde bil, och pigg som en lärka..inte en enda krämpa..

Ett halvår senare berättar min pappa att Stina var helt dement..hon minns inte honom, inte min farmor, inte någon förutom sin egen mamma o syskon,  och grät varje dag eftersom hon ville hem till mamma.. Nä fy det gjorde ont i hjärtat att höra...tänk att det kan gå så fort.

 

Min pappas morfar däremot (min gammelmorfar) var pigg ända in i det sista..några dagar efter sin 93 års dag fick han för sig att han skulle skida till sonen (som bodde 3 km bort)...och det gjorde moffa John...utan bekymmer..och hem igen..(det skiljde 90 år mellan min son och min moffa John..men de blev de bästa vänner. Skulle kunna berätta mycket om min moffa John...det var en underbar människa

.Moffa John dog på min farmor 75 årsdag...då var moffa John 98 år. Han hade klivit upp på morgonen.duschat (själv utan assitens från äldreboendet) klätt på sig, ätit sin fil och lagt sig på sängen och somnat in.

 

SÅ vill jag sluta mina dagar. Leva ett helt liv, ett rikt liv (Irikt på familj o vänner o kärlek)

 

 


 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Bloggar jag läser

Andra favoritlänkar

Skriv gärna en liten rad

RSS

Besöksstatistik

Skytten

nedräkning till Julafton


Ovido - Quiz & Flashcards