Inlägg publicerade under kategorin Dagboken

Av Carola - 30 augusti 2008 13:04

Har mer eller mindre bott i tvättstugan sedan igår kväll. Men ska snart in o jobba så jag låter kläderna hänga kvar tills i kväll. Hoppar in o jobbar lite extra ikväll, middag för 350 pers. Skönt med lite extra pengar nu när man bränt så mycket i Turkiet..*L*..

Usch..L ringde igår kväll.. känner att jag börjar undvika hennes samtal igen nu. Hon tar för mycket energi. Plötsligt kläcker hon ur sig att hon tänkt åka och plocka svamp i helgen o tänkte ta en tur upp till mig!!!!.. Vad 17 säger man?.. Vill ju inte vara otrevlig heller.. svårt det där.. men jag sa iaf att jag ska jobba hela helgen och inte vet när jag kommer vara hemma.. Fasiken vad svårt det är när man känner att man inte längre vill ha kontakt men inte kan säga något.. vet inte vad eller hur jag ska säga så hon inte blir sårad. Å andra sidan bröt ju hon kontakten med mig för ett halvår sedan när jag , enligt henne, sagt att jag skulle ringa senare under kvällen men inte gjorde det.. grejen är den att jag sa att jag ringer senare ikväll OM jag hinner annars hör jag av mig i morgon..(det var mycket som hände hemma då under den perioden o jag hade helt enkelt inte tid att sitta timtals i telefon.. man har ju ett liv åxå.. eller...??

Nu ska jag ta lurvarna på promenad.. jag o kärbon hämtade hem Bebis igår kväll så nu är familjen komplett igen..

Av Carola - 29 augusti 2008 18:49

Inte alls kul att komma hem till regn o rusk o rent höstväder....:(  vill ju tillbaka..*L*...Bilder från turkiet kommer senare, har inte hunnit lägga in dem i datorn än... Men någon strand blev det tyvärr inte...fukten o värmen som slog emot en när vi klev av planet var förödande..*L*.. ingen sol såg vi på två dagar, bara dis men herregud så varmt det var..men jag ska inte klaga, har haft det så himla underbart. Resan dit är inget jag tyckte var så där himla kul... nu vet jag att jag hatar att flyga.. starten var ok, själva flygturen åxå men landningen .... nä fy 17.. det guppa o det dala o vi steg o vi dala.. o det guppa... ingen lyckad landing med andra ord.. Hotellet var helt ok. Gallion i Alanya. Lite slitet o små rum men helt ok. Personalen var urgulliga.. förutom en av servitörerna som fullständigt ignorerade min kärbo.. (personkemin stämde väl inte) men har man ett serviceyrke får man lägge det personliga åt sidan.. han var riktigt otrevlig.. men det fick hotelldirren veta när jag tyckte att det gick alldeles för långt.. går inte att beskriva hur otrevlig servitören var.. vidrig rent ut sagt.. tydligen har han fått klagomål förr.. det lät så..

Första dagen orkade vi inte mer än bara äta o gå upp o lägga oss. Sen har dagarna bara flutit på.. fick knepiga sovvanor. Somande runt nio halv tio varje kväll, vaknade runt 6 varje morgon, satt på balkongen o drack snabbkaffe innan frukost o bara njöt av trafiken o myllret nedanför på gatan. Efter frukost låg vi vid poolen fram till lunch när städningen var klar. Tog en tupplur, sen en tur på "byn", åt på någon av restaurangerna, vilade efter maten, badade en sista sväng innan de stängde poolen runt halv sju. Vilade igen(orkade ju inget annat, det var för varmt) en sista tur runt hotellet igen.. man orkade inte gå många meter innan svetten rann på en o man blev yr i skallen,. Fem liter vatten om dan gjorde vi av med i värmen..

En av dagarna gick vi ner till Kleopatrastranden, men vi hade inga badkläder med oss då, utan var bara ute på en promenad. Gick o kikade nedanför Borgen o tittade runt bland alla försäljare på gatorna i centrum.. men badandet skedde vid hotellets pool hela veckan. Jag säger det igen... det var för VARMT!!

Men...fniss.....vi förlovade oss..*L*...så nu e man "gängad"..så långt som jag sträcker mig iaf.... en ring räcker..*L*...

skulle äta på Tyroler Hûtte..men hamnade på restaurangen bredvid... nån Elvis-bar...hua... bara Elvisbilder överallt.. o en turk som sjöng elvislåtar...HELA kvällen.... hihi.. men ringmärkta blev vi..

Mer kommer sen.. ha det gott...

Av Carola - 26 augusti 2008 21:25

Bara plask o lek idag..*L*... passat på att riktigt njuta av sista dagen i turkiet. Gick ner tidigt och åt frukost. åtta var jag vid poolen.. kärbon kom ner en timme senare.. riktigt stekande sol idag... inte alls lika fuktigt som det varit tidigare i veckan. Fick "besök" nedanför våran balkong av en hungrig vovve som sökte kontakt med oss hela tiden.. han tittade upp mot oss o lade sig sedan ner som för att vänta tills vi kom ner. Det var riktigt svårt att mostå att ge honom något att äta.. men det fick vi ju såklart inte.. usch det sved i hjärtat.

Av Carola - 25 augusti 2008 21:14

Idag fick gubben sin tatuering iaf.. en spindel som väver nät.. men gubbskrället fick tatueringen på halsen!!.. Vuxet?.. ne...men men.. det är hans kropp.. han gör vad han vill.. blev själv erbjuden en tatuering för 20 lira... men jag hittade ingen som föll mig i smaken.. måste kännas rätt åxå...har haft en lugn dag.. vaknade som vanligt runt sex på morgon, njöt av värmen ute.. men det har varit klibbigt på dan.. kändes som om regnet var på väg.. alla gick o sa att det skulle bli regn... men det kom inget.

utsikt från balkongen

Solen kikade fram på eftermiddan..så hela eftermiddan låg vi nere vid poolen. åt både lunch o middag på hotellet.. skönt att bara slappa. Z ringde och frågade när jag skulle komma hem..snuttan längtade efter mamma... o jag längtar efter trollen jag med..men trots det har det varit en skön vecka.. ingen som ropar MAMMA så fort man försvinner ur sikte..

I morgon är det vår sista dag...hrm... har redan lite resfeber...

Av Carola - 24 augusti 2008 23:17

Vaknade fem av att dörren till rummet stängdes... kärbon skulle tydligen ta en promenad... men vart vet jag inte..gick upp o blossade sen lade jag mig igen.. vaknade en timme senare till doften av kaffe... o inte snabbkaffe.. han tokskallen.. hade varit ner i lobbyn och beställt nybryggt kaffe.. klockan sex på morgonen!! Satt i sängen o njöt.. han e bra go ibland..

frukost halv åtta nere i restaurangen sedan tog vi en tidig morgonpromenad.. bäst att passa på innan det blir för varmt.. gick ner till kleopatrastranden... inte en människa där.. tomt i varenda stol.. två stycken såg vi strax utanför stranden som tränade i utegymmet.. hurtbullar!!.. gick en runda i centrum.. tog kort på Borgen.. Alanya hade inte riktigt vaknat.. men men det är ju söndag så... gick tillbaka till hotellet runt 10.. R gick upp o vilade jag gick ner till poolen.. men ligga där ensam var INTE roligt... poolkillen var lite för enträgen.. "Hey beautyfull woman..are you ok?!".. HELA tiden... det var ju för 17 inga andra som badade.. jag gav upp till slut o hämtade R.. tänkte INTE ligga där ensam med en tjatig turkiskt poolskötare som strök omkring runt solstolen... på något konstigt vis höll han sig borta så fort R kom ner...hehe... karlar!!..

Av Carola - 23 augusti 2008 22:53

Vaknade tidigt i dag igen.. älskar att sitta ute på balkongen.. det är njutning på hög nivå.. så här skulle jag kunna sitta hela dagarna..titta på folk som rör sig på gatorna folk som sitter i sina bilar på väg till arbetet.. mopder som kryssar mellan lastbilar o bussar. Och bara dofterna gör mig lyrisk.. mandelblom, (tror jag det är iaf) och doften av nybakat bröd från hotellets restaurang tre våningar nedanför oss..

Efter frukost o sedvanligt dopp i poolen tog vi en tur efter Atatûrkgatan igen.. mer shopping.. hittade en rosa pumaväska till Z som hon beställt.. hoppas hon blir nöjd.. köpte en klocka till T ska leta efter något mer till honom sedan.. han är ju ändå hundvakt hela veckan... lite grann ska han väl ändå få som tack för hjälpen.

Åt Dönerkebab på en restaurang tre kvarter från hotellet.. det är ju ett myller av restauranger här.. så himla svårt att minnas vad de heter allihop. Kärbon mådde inte bra av värmen, han ville gå tillbaka till hotellet o vila under ac:n.. propsade på att ge mig pengar att köpa något till mig själv för..(jag har ju faktiskt egna pengar vännen) men det vägrade han lyssna på...vill att du köper något till dig själv FRÅN mig. Tog en promenad längre ner på gatan.. hittade en väldigt trevlig och charmig turkisk försäljare som presenterade sig som Kurt!!!.. men om han stavar det med svensk stavning vet de 17..*L*.. Köpte en addidasdress till mig själv och en pumajacka till T... fick ner priset till 50 lira.. han ville ha 90 först.. (men gick tillbaka lite senare o böt jackan.. färgen var lite avvikande).. kärbon hade vilat färdigt. Vi duschade o satte finkläder på kroppen..*L*.. hämtade ringarna i säkerhetsskåpet i lobbyn.. och gick iväg för att äta gott o vara extra kära.. hihi.. stannade till utanför Tyroler Hûtten.. där vi hade tänkt äta först.. men värmen var jobbig o vi stod o tvekade om vi skulle äta på hotellet i stället.. vart vi böt ringar hade ingen betydelse... huvudsaken var att vi gjorde det... hann gå tre meter då vi mer eller mindre blev indragna på restaurangen bredvid.. då de fick höra att vi skulle förlova oss blev vi placerade vid deras bästa bord.. en golvfläkt ställdes fram (det var nog nära 40 grader ute).. vi beställde in mat.. kycklingfilè, crisp,ris o sallad.. lät gott.. de kom in med en stor brödkorg o världens godaste dressing.. och tillslut en varsinn jättetallrik med mat.. hälften hade räckt till oss båda!!.. Mitt under middagen började en av servitörerna sjunga...ELVIS!!! på karaoken....vi skrattade så tårarna rann.. så till jailhouse rock blev vi förlovade!!!

Mer än hälften av maten blev kvar på tallriken.. vi orkade helt enkelt inte.. mätt!!!! Maten var underbart god! Gick in i en butik(shop eller vad man ska kalla det).. de bjöd på öl, cola..och vattenpipan kom fram.. alla försäljningsmetoderna och charmen plockade de fram.. det plockades ner klänningar o tunikor i äkta turkish cotton.. men när de försökte sälja två tunikor o tre skjortor o en vattenpipa till oss för 360 lira gick vi... de försökte till o med ta pengarna ur handen på r.. han surnade till rejält..Vi gick tillbaka till hotellet.. somnande ganska på en gång.. men iaf förlovade.. hihi..

Av Carola - 22 augusti 2008 22:22

Vaknade till runt tre i natt.. frös..ac:n fungerar på rummet iaf...hihi..gick ut på balkongen för att värma mig(snacka om kontrast till hemma i sverige)..det hade varit tyst ute på gatorna i ca tjugo minuter men nu började Alanya vakna till liv igen..några  turister med en aning alkohol i kroppen på väg till sina hotell.. turkar på mopeder, i rangliga pickuper, på väg till hem eller tidigt arbete.. sopbilen.. två hundar som strövade omkring.. väskförsäljarn som inte kunde stänga till sin butik satt o sov på sin stol.. kärbon låg o slumrade i sängen, jag satt o njöt av en cigg på balkongen. Huttrade till när jag gick in i rummet igen o sov några timmar till. Kärbon vaknade kl halv sju, vattenkokarn på.. jag vaknade till av ljudet från gatan när han öppnade balkongdörren. Hrm... kan han iaf tänka på att STÄNGA dörren efter sig när han går ut på balkongen!! Gick ut och höll R sällskap, tog en dusch.. en iskall sådan.. efter en kvart kom det iaf lite varmvatten.. Kvart i åtta gick vi ner o åt frukost. Lantbröd med turkisk ost o jordgubbsmarmelad. Ett ägg och en skiva melon.. o en kopp kaffe till det. Mumma!

Hälsade på en "herre" från farfars hemtrakter som till o med mindes min älskade farfar!! (Han skrothandlarn, den äldre) eller som Christer sa(farfars bekant).. din farfar var inte bara skrothandlare.. han var ett begrepp!!..Alla visste vem skrothandlarn var. Otroligt... åker till Turkiet o det första man träffar är en man som kände min farfar...hrm.. världen är inte så stor ändå..

jag o kärbon tog en liten promenad efter frukost. Shoppade lite igen.. lämnade in ringarna för gravering.. de skulle vara klara till ett på eftermiddan. Gick tillbaka till hotellet och böt om till badkläder. Låg o njöt i solstolen o i poolen fram till lunch.. en cider lagom till lunch.(det är ju semester).. gick upp o duschade och gick iväg för att äta något.. Spaghetti napolitana blev det... på hotellet...gick vidare på stan sedan.. långt idag...till Atatûrkgatan 70.. fixade bort de där envisa hårstråna på överläppen..fasiken.. ibland ser man ju nästan  ut som en fjunig tonåring..bara nästan!..och fick PEDIKYR åxå.. för 10 lira... gudomligt skönt..fotmassage o fixade naglarna o peelade mina fossingar.. snacka om att jag kände mig bortskämd.. kärbon var i lokalen bredvid o försökte deala till sig en billig tatuering...gick inte vidare bra.. tatuerarn var inte på turisthumör.

Hämtade ringarna halv tre.. snyggt!.. våra namn sedan alanya 2008.. riktigt snyggt.

ner till poolen igen en sväng innan vi gick upp o vilade ett par timmar. Orkar ju knappt röra sig i värmen.

Gick över till Kalemarket o köpte 5 liter vatten. Sedan in på Viking.. kärbon såg ju att det fanns en tatuerare där med.. diskuterade priser o VAD han skulle tatuera för något... kom inte riktigt överens med sig själv där.. fniss.. avvaktar till i morgon sa han.. hrm.. ja.. det är nog bäst.

Gick över till andra sidan gatan och stannade till vid ännu en mysig restaurang... Tonnopizza blev det ikväll.

Av Carola - 21 augusti 2008 23:06

Vaknade redan klockan sex på morgonen.. utvilad...nja..nästan iaf..värmde kaffevatten i vattenkokarn som vi tagit med oss o satte oss ute på balkongen.. men kärbon orkade inte sitta där särskilt länge.. jag är glad att vi var ner och beställde AC.. annars hade vi nog dött i den värmen som var.. 6 på morgonen var temperaturen runt 32 grader!.. men det var inte mycket sol.. bara fuktigt o varmt. Gick ner o åt frukost vid åtta-tiden oj vilken frukost.. det fanns hur mycket som helst att välja på.. men värmen gjorde det svårt att äta, det blev några skivor bröd , några melonskivor o en kopp kaffe. Gick upp på rummet igen o böt om. Placerade oss nere vid poolen, det var inte många minuter man orkade ligga i solstolen.. doppade oss säkert var tionde minut.. hälften av gångerna ställde iaf jag mig under kallduschen.. kändes smidigare o svalare än poolvattnet som hunnit blivit ljummet. Runt halv tolv gick vi upp på rummet igen, städninge var klar så vi duschade o gick en tur ner på "stan".. men vi orkade inte gå mer än ett par kvarter förrän vi var yra o svettiga. Stannade till vid en restaurang ca 150 meter från hotellet och beställde in mat.. pommes o hamburgare... så svenskt så svenskt!! men orkade inte tänka nu heller...hihi

Tog oss tillbaka till hotellet i den tryckande värmen, under några jobbiga försök att undvika alla dessa försäljare... det var inte lätt..*L*..gick o lade oss o vila.. sov i två timmar.. satt på balkongen o tittade på myllret utanför..det var mer eller mindre halva nöjet under semestern.. allt folk man såg ute på gatorna.. alla bilar o mopeder som körde som dårar men ändå tog sig fram så lätt o så smidigt. utan incidenter.. otroligt..det skulle aldrig funka här hemma... gick ner på stan ett tag igen.. kikade på kläder.. och stannade till utanför en guldaffär.. kärbon hade planerat minsann.*L*.. men han var inte ute efter guld... ingen av oss är förtjusta i guld.. blev visade till en silversmed i byggnaden bredvid.. silver eller titan vill vi ha våra ringar..en vänlig men ut i fingerspetsarna envis försäljar-kvinna letade fram två ringar som föll oss i smaken.. breda ringar med trekantsmönster (bild kommer sen)..efetr mycket diskuterande om pris fick vi ner priset till (i svenska pengar) ca 800 ( om jag inte minns fel).. tog dem med oss upp på rummet och bestämde att på lördag blir det förlovning..häpp..

<<< December 2014

Bloggar jag läser

Andra favoritlänkar

Skriv gärna en liten rad