Alla inlägg den 15 september 2011

Av Carola - 15 september 2011 21:49

Har väl egentligen inte så där väldigt mycket att säga...jag har ju legat sjuk i stort sett hela veckan. Blir galen på dessa förkylningar snart. Tror jag varit förkyld var o varannan månad det senaste året.


Men det har ju sin förklaring. Jag belv ju sambo för snart ett år sedan...nya baciller som ska vänja sig med mig...o de små kommer ju allt som oftast hem med alla dessa envisa förkylningar från skolan. När mina barn var små var de VÄLDIGT sällan sjuka.  På sin höjd en gång om året, kring jul vanligtvis, men aldrig annars...så det här är jag inte alls van vid. Nu över till annat....


Nu har iaf den minsta av sambons barn flyttat hem till oss på heltid. Han är en pojke som behöver en fast hand o tydliga gränser för att fungera i vardagen, o mamman kan helt enkelt inte klara av det. Jag såg redan från början att den grabben är ett sk bokstavsbarn, men utredningen tar en himla tid. Vi har bråkat o tjafsat med skolan, de sociala o deras nätverk länge nu. 


För några veckor sedan ringde sambon till BUP och DÅ blev det annat liv i luckan...nätverket som det heter inom kommunen har iaf gjort lite för att hjälpa oss o vi känner nu att de står på vår sida. Skolan anser (vilket vi märkt alldeles klart o tydligt) att grabben är ouppfostrad!.. och det kan jag säga att ouppfostrad är han INTE!! Blir bara förbannad på den attityd VISS personal på skola o fritids har gentemot min sambo...för så fort JAG är med eller om jag hämtar barnen på fritids så ska det fjäskas nåt så otroligt...hämtar han barnen så är det ett klagande om en det ena en det andra...små pikar om att E inte har skor som håller vätan (nä tacka fan för det när han sticker iväg till skolan i foppatofflor som vi slängt i soptunnan för de var trasiga o som han i ett ovakat ögoblick tagit upp igen)


Eller när rektorn...ja just det REKTORN ringer o nära på skäller ut min sambo för att han inte svarat i telefon på en halvtimme  (då han var ute på gården o klippte ner buskarna o lämnat mobilen inomhus på laddning)...för man ska ju ALLTID vara tillgänglig....märkligt det där....när han är på jobbet FÅR han inte ha sin mobil ute på "golvet" eftersom det stör produktionen..och nämn EN heltidsarbetande människa (förälder lr inte) som har mobilen i ständig beredskap!... nä men han är ju inte ngn direktör så honom kan vi ringa o skälla ut för han inte svarar telefon...( i övrigt var det enbart för att E:s storasyster, som bor hos mamma, hade fått löss som de ringde o ville skicka hem pojken för  att han åxå skulle kollas)...


När sambon sen säger till att visst...skicka hem honom nu då fick han svaret:

Nä, men nu ska han till o äta lunch, vi skickar honom efter maten!..Ja men då var det ju inte så himla bråttom då!!!!!


Ja men hu...nu har jag fått rya av mig ordentligt...men man funderar ju vad 17 som händer på denna skola egentligen....


Förra veckan ringde rektorn igen...då hade sambon ledig vecka...de ville att E skulle vara hemma från fritids eftersom de inte har ngn kontroll över honom. Nä men tacka f-n för det...de hade en underbar kille förra våren som var E:s assistent o som var med honom hela tiden på fritids..spelade boll, spel,...allt med honom..verkligen tog sig ann honom....nu har de plockat bort den resursen,,...E har börjat i tvåan...fått ny lärare...klart att det blir kaos när han kommer till skolan då o M inte är kvar. 


Ett bokstavsbarn klarar inte sådana förändringar utan tillräcklig förberedelse. Fattar de inte det!?!?!


Det är skolans jädra skyldighet o se till att det finns resurser för VARJE elev!..min sambo arbetar 5-skift...de lediga veckorna är den enda vila han får....eftersom han inte har ett vanligt 7-4 jobb..vi har rätt att ha barnen på fritids då...de har till o med ringt vid 13 tiden när sambon haft NATT...bara för att fråga om barnen får komma hem för de har så tråkigt på fritids!!!!!!! vad 17 har de utbildat sig till?!?!


Jag bara undrar....


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Bloggar jag läser

Andra favoritlänkar

Skriv gärna en liten rad

RSS

Besöksstatistik

Skytten

nedräkning till Julafton


Skapa flashcards