Alla inlägg den 2 december 2008

Av Carola - 2 december 2008 19:22

Eftersom jag själv ska ha en stor bakdag i morgon vill jag dela med mig av några av bakverken jag ska göra.. och nu i jultider passar det väl med en saftigt god SAFFRANSKAKA


Du behöver:

200 g smör

2½ dl strösocker

3 ägg

1 påse saffran

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 påse flagad mandel


1. Rör smör och socker poröst.

Tillsätt 1 ägg i taget och rör kraftigt emellan.

Om smeten skär sig kan man blanda i lite mjöl mellan varje ägg.

Tillsätt saffran och mjölet som blandats med bakpulver.

2. Häll smeten i en smord och bröad form  (gärna hjärtformad) och grädda i ugnen i

175* i ca 35-45 minuter.

Efter 10 minuters gräddning strör du flagad mandel över kakan. Fortsätt grädda tills kakan är klar.

Av Carola - 2 december 2008 18:53

Denna veckans frestelse har tyvärr låtot vänta på sig... men efter en rejäl kopp kaffe så är jag snart tillbaka med recept...

Av Carola - 2 december 2008 18:47

Har bara sovit o svettats o frysit om vartannat... är inte kul nu inte... gubben skulle jag kunna strypa... "du har väl hanmant i klimakteriet" säger han lite halvlustigt....du blir ju ändå snart äldre på lördag!!..TACK för  den!!...kanske inte klimakteriekossa men däremot en PMSkossa kommer att hoppa o slå dig snart svarade jag..och hon kan både sparka o slå......hihi


jag som tänkte ha bakdak i morgon... fyller ju år på lördag så det måste bakas innan. ringde till jobbet idag o kollade läget där..stackars E har fått slitit alldeles själv uppe idag...Madam G har visserligen åxå varit där..men att inte chefen sätter in extra personal när någon är sjuk är ju idiotiskt...


Jag beställde iaf smörgåstårta till på fredageftermiddag..är inte så himla förtjust i gräddtårta på vintern..o är själv urdålig på att göra smörgåstårta..får inte riktigt till det....men madam G på jobbet är kanon på det!


Hur som haver.. nu ska jag försöka få i mig lite kaffe..det riktigt suger i kaffetarmen...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Bloggar jag läser

Andra favoritlänkar

Skriv gärna en liten rad

RSS

Besöksstatistik

Skytten

nedräkning till Julafton


Skapa flashcards