Alla inlägg den 13 november 2008

Av Carola - 13 november 2008 23:05

Har suttit här och funderat ett tag nu... på något som jag och E pratat lite löst om på jobbet.. har länge haft en dröm om att få driva mitt eget café..och jag är väl ännu närmare att slå slag i saken nu än tidigare...men men.. jag vet ju åxå vilket slit det är att driva något eget..min far är ju egen företagare fast då så klart i en helt annan bransch(hrm..stavningen igen nu då??..var det rätt eller?)

Drömmen om ett eget café har jag haft sedan jag var runt 17-18 år och varken drömmen eller själva konceptet har jag släppt... och det ska inte vara något café som de man hittar idag med caffe latte, capuchino osv osv.. utan ett gammalt hederligt café..med vanligt kaffe...både brygg och kokkaffe, thé..mackor..7 sorters kakor osv osv..enkelt men ändå hemtrevligt..men men.. jag vet som sagt var inte HUR man går tillväga..vad som krävs..vilka rättigheter och skyldigheter man har..vad man ska vara nogrann med när det gäller regelverket angående ansökningar mm mm.. hur man helt enkelt gör på bästa och enklaste sättet..någon som har tips och råd att ge mig?.. OBSERVERA... jag vet att starta eget är slitsamt och att lönsamheten dröjer (om det ens går runt) och att allt inte kan ske på en gång.. men många års funderingar och särskilt nu med tanke på den "trevliga" stämningen på jobbet gör att jag helt enkelt allvarligt vill sätta planerna i verket..

Av Carola - 13 november 2008 19:47

Iaf försöker jag ha den inställningen när jag vaknar på morgonen..gårdagens bekymmer hör till gårdagen..morgondagens vet jag inget om..dagen idag ska levas här och nu... även om jag ska erkänna att jag hade ont i magen innan jag åkte till jobbet i morse..tänkte...hur ska dagen sluta idag då..suck...

E har varit hiskeligt irriterad idag och jag förstår henne.. hon har fått förfrågan från The big boss om hon vill fortsätta jobba hos oss när hennes arbetspraktik är slut men med tanke på gårdagens stämning och alla de dagar när det varit rent ut sagt pissigt på jobbet så är hon tveksam.. hon säger det själv.. hon har aldrig varit på en arbetsplats med så knepigt folk (syftar då på tre av de anställda..sheriffen, madam G och lilla M)..sheriffen som ändrar humör timme efter timme..ena stunden ska det skämtas o vara jättetrevlig o då ska man minsann skämta tillbaka o tåla de skämt han kommer med, sen tvärvänder han i humöret..vägrar lyssna samarbetar inte ett dugg..svarar bara "det är inte mitt jobb" osv osv..funderar allvarligt på vad det är för fel på människan.. madam G som åxå ändrar humör men henne syns det iaf om hon är sur..och när hennes lust till att "sköta" det jobb som det är meningen att hon ska sköta, tryter så struntar hon helt enkelt i det..vilket innebär att andra blir lidande..jobbet blir försenat..som exempelvis idag..Madam G ska sköta disken..från båda avdelningarna..disken till lilla måste vara klar innan halv två eftersom vi måste hinna städa undan samt fylla på med den rena disken i rummen innan det är dags att plocka fram mellanmålet som ska vara framme till halv tre..jag och E kom ner vid halv ett med den absolut sista lilla vagnen med disk..då får vi se att ALL disk tillhörande lilla avdelningen stod orörd..själv satt madam G i soffan o drack kaffe!!!!..vilket hon hade gjort två timmar tidigare o då i 20 minuter......det rimmar illa...idag fick jag o E äta lunch mellan klasserna..satt på en varsin stol innan för vårt kök med tallriken i knät..bara för att hinna få i oss lite mat. vi tog hand om den där j-a disken.. hade inte tid att vänta på att madam skulle röra sig ur soffan..M diskade och jag gick upp o städade de tre rum som inte skulle användas mer idag..de andra tre äts det mellanmål i.. halv två var E klar...vi gick ut o tog en snabb kopp kaffe o en cigg...när vi kom upp igen var det släckt inne i stora..då hade lilla M o Madam tydligen kört upp "sin" disk och släckt lyset...TACK...vi ska tydligen gå i mörker när vi jobbar..allvarligt talat...vi fattar ingenting..


Jag bara undrar vad som rör sig i en människas skalle när man hela tiden är full av agg mot andra o verkar ha en bitterhet som sticker hål på allt o allas humör.. då mår man nog ganska dåligt själv..eller??.. Jag tror det iaf.. nåja.. jag vet vad jag gör.. o än så länge gör jag som chefen sagt tidigare..och jag sköter MITT jobb..kan inte vända ut o in på mig själv för att blidka andra... energislukare har jag fått nog av...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Bloggar jag läser

Andra favoritlänkar

Skriv gärna en liten rad

RSS

Besöksstatistik

Skytten

nedräkning till Julafton


Ovido - Quiz & Flashcards